300 millió dollárért adták el legutóbb Taylor Swift első albumának kiadói jogait, ami az egyik legértékesebb bevételi forrás minden szupersztár előadó esetében. Ráadásul olyan emberek kerestek rengeteg pénzt a tranzakcióval, akiket maga az énekesnő kifejezetten rühell, ezért egy viszonylag szokatlan húzásra szánta el magát: újra felveszi és kiadja a saját zenéit, és mindent megtesz annak érdekében, hogy régi zenéi új tulajdonosaihoz minél kevesebb pénz folyjon be. Erre már a nagy kiadók is lépni kényszerültek, de kérdés, mennyire lesz ebből precedens, és milyen hatással lehet majd a zeneipar egészére.

Taylor Swift egyértelműen az egyik legismertebb, legnépszerűbb, legnagyobb hatású női előadó az elmúlt 10-15 évből, ha csak a zenei pályáját nézzük. Ha viszont zeneipari szempontból vizsgáljuk a történetét, talán még fontosabb a karrierje, különösen egy mostani ügy, ami máris lavinát indított el a nemzetközi zeneiparban. Az énekesnő ugyanis elkezdte újra felvenni és kiadni a korábbi lemezeit, de nem azért, mert elfogyott az ihlete, hanem mert így vág vissza az őt a pályája elején kihasználó menedzsereknek, ügynököknek és kiadóknak, köztük annak a dollármilliárdos Scooter Braunnak, akit leginkább Justin Bieber, Demi Lovato vagy Ariana Grande menedzsereként szokás ismerni. Az énekesnő története egy remek példa arra, hogy minden tehetséges zenésznek érdemes már a legelején képben lennie a saját zenéjének jogi hátterével és lehetőségeivel, hogy elkerülje az ilyen eseteket.

 

 

Az egész 2019-ben kezdődött

Az énekesnő nem mostanában kezdte a karrierjét, hiszen az első nagylemeze már 2006-ban megjelent a Big Machine nevű független, főleg countryzenékkel foglalkozó kiadónál. Swiftre hamar felfigyelt az amerikai zeneipar, és szép lassan abszolút szupersztárrá nőtte ki magát. Mindezek ellenére összesen hat nagylemezt adott ki a három majorhöz (Sony, Warner, Universal) képest kicsi kiadónál, és csak utána bontott velük szerződést. Ezzel a témával egészen 2019 nyaráig az ég egy adta világon senki sem foglalkozott, amíg Swift egy elég harcias Tumblr-bejegyzésben ki nem borította a bilit. A bejegyzésben az énekesnő több nagyon problémás részletre is felhívta a figyelmet:

  • nem ő rendelkezik az első hat albumának a jogaival;
  • a kiadó csak úgy adta volna vissza neki a korai albumai jogait, ha cserébe újakat vesz fel a kiadónál;
  • mindezt úgy, hogy már előre tudta, hogy a kiadót alapító Scott Borchetta azt tervezi, hogy eladja a céget;
  • amit végül a poszt bejegyzésekor nem más vett meg, mint a legbefolyásosabb zenei menedzser, Scooter Braun;
  • aki Swift szerint évek óta folyamatosan szekálja őt online.

Swift mindössze 15 éves volt, amikor aláírta a lemezszerződését a Big Machine-nel, tehát túl nagy tapasztalata még nem lehetett a zeneipar működéséről. A megegyezésnek az is a része volt, hogy az első hat albuma masterfelvételeinek joga a kiadónál marad, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy ő maga nem rendelkezhet ezekkel a dalokkal, tehát nincs beleszólása abba, a kiadó mit tesz velük. Így történhetett meg, hogy Scott Borchetta eladta a komplett kiadóját, ezzel pedig Taylor Swift első hat albumának a jogait is, 300 millió dollár körüli összegért Scooter Braunnak. Annak a Braunnak, akiről Swift saját bevallása szerint csak negatív kontextusban beszélt Borchettának, gyakran könnyek között.